Olga Balema

One reenters the garden by becoming a vegetable

12. September bis 8. November 2015

Eröffnung: Freitag, 11. September 2015, 19 Uhr
Opening: Friday, September 11, 2015, 7 pm

Pressetext  Press release        Begleittext  Accompanying text


Der Kunstverein Nürnberg - Albrecht Dürer Gesellschaft freut sich, die erste institutionelle Einzelausstellung von Olga Balema (*1984, Ukraine) in Deutschland präsentieren zu können.

Seit einiger Zeit beschäftigt sich Olga Balema intensiv mit dem Verhältnis des Menschen zu seiner gegenwärtigen Umwelt. In ihren skulpturalen Arbeiten treffen, durchdringen und verknüpfen sich flüchtige organische Materialien sowie robuste technologische Artefakte untrennbar.
In ihrer Einzelausstellung im Kunstverein Nürnberg widmet sich Olga Balema der landwirtschaftlichen Erzeugung von Nahrungsmitteln. Die Entwicklung der Agrikultur hat viele kulturelle Sichtweisen hervorgebracht, die bis heute unsere Beziehung zur Umwelt und zu anderen Lebewesen mitbestimmen. Dabei wohnte bereits der frühzeitlichen Lebensmittelproduktion durch Landwirtschaft eine Aggression inne, die sich in territorialen Inbesitznahmen, in den Hierarchien zwischen sozialen Schichten, in der Ungleichheit der Geschlechter sowie im Umgang mit Tieren und Pflanzen widerspiegelt. Mit einer Reihe von neuen Arbeiten wendet sich Balema diesem gewaltsamen Aspekt der landwirtschaftlichen Praxis zu und reflektiert gleichzeitig den Blick auf das „Andere“, das „Fremde“, der stets in unserer Betrachtung von Natur enthalten ist.

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We are pleased to present the first institutional solo exhibition by Olga Balema (b. 1984, Ukraine) in Germany.

For some time now Olga Balema is concerned with the relationship of human beings to their present environment. Organic materials and technological artefacts, both fleeting and solid, come together to intermingle and merge inseparably in her sculptural works.
In her solo exhibition at the Kunstverein Nürnberg, Olga Balema addresses the cultivation of food. Agriculture as an institution has shaped many cultural beliefs that determine our relationship to our environment and to other living beings up to today. Even in its most ancient state the production of food through agriculture has aggression as its basis, which becomes expressed in territorial occupations, in the hierarchies between social classes, gender inequalities, as well as in the treatment of animals and plants. With a series of new works, Balema draws attention to this violent aspect of farming practice and reflects at the same time on the look at the “other”, the “alien”, that is always contained in our observation of nature.

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Olga Balema (*1984, Lwiw, Ukraine) lebt in Amsterdam. Von 2002 bis 2009 hat sie Skulptur an der University of Iowa, USA sowie Neue Medien an der University of California, Los Angeles studiert. Von 2011 bis 2012 hatte sie ein Residenzstipendium an der Reichsakademie der Bildenden Künste in Amsterdam. In den letzten Jahren hat sie ihre Arbeiten in internationalen Einzelausstellungen gezeigt wie unter anderem in der Galerie Croy Nielsen, Berlin und in der Gallery Michael Thibault, Los Angeles (mit Anne de Vries) (2015); in der Kunstvereiniging Diepenheim, Niederlande (mit Jonathan Baldock) (2014) sowie im Projektraum 1646, Den Haag (2013). Daneben war sie in Gruppenausstellungen vertreten wie in Surround Audience, Triennial, New Museum, New York (2015); in Nature after Nature, Fridericianum, Kassel; in Doom: Surface Control, Le Magasin Grenoble – CNAC, Grenoble; in Puddle, pothole, portal, Sculpture Center, New York sowie in Geographies of Contamination, David Roberts Art Foundation, London (alle 2014).


Olga Balema (b. 1984, Lviv, Ukraine) lives in Amsterdam. From 2002 to 2009 she studied Sculpture at the University of Iowa, USA and New Genres at the University of California, Los Angeles. From 2011 to 2012 she had a residency at the Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam. In the last years she presented her works in international solo exhibitions as for example at the Gallery Croy Nielsen, Berlin and Gallery Michael Thibault, Los Angeles (with Anne de Vries) (2015); at the Kunstvereiniging Diepenheim, Netherlands (with Jonathan Baldock) (2014) as well as at the project space 1646, Den Haag (2013). Besides, she was represented in numerous group exhibitions as in Surround Audience, Triennial, New Museum, New York (2015); in Nature after Nature, Fridericianum, Kassel; in Doom: Surface Control, Le Magasin Grenoble – CNAC, Grenoble; in Puddle, pothole, portal, Sculpture Center, New York as well as in Geographies of Contamination, David Roberts Art Foundation, London (all 2014).

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