Kunstverein Nürnberg – Albrecht Dürer Gesellschaft

Kressengartenstraße 2, 90402 Nürnberg, Phone: +49 (0)911 241 562 | Fax: +49 (0) 911 241 563, Email , Opening Hours: Thursday – Sunday: 2 – 6pm

Asking for a Friend

Gruppenausstellung / Group exhibition 

Achinoam Alon, Suse Bauer, Keren Cytter, Aurélie B. Dubois, Liora Epstein, Leon Kahane, I. S. Kalter, Atalya Laufer
24. February until 05. April 2024

 

Kuratiert von / Curated by Achinoam Alon

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Freitag, 23. Februar 2024, 19:00 / Friday, 23rd of February 2024, 7 p.m.

Eröffnung mit Jonathan Guggenberger / Opening with Jonathan Guggenberger

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Samstag, 24. Februar 2024, 15:00 / Saturday, 24th of February 2024, 3 p.m.

Künstler:innengespräch mit Rebekka Seubert / Artist Talk with Rebekka Seubert

 

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Freitag, 22. März 2024, 19:00 / Friday, 22nd of March 2024, 7 p.m.

Podiumsdikussion mit Tania Martini, PD Dr. Imanuel Baumann, Prof. Dr. Stephan Trüby / Panel discussion with Tania Martini, PD Dr. Imanuel Baumann, Prof. Dr. Stephan Trüby and Leon Kahane

 

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ (Achinoam Alon, Leon Kahane), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ („30. November 1945“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane / „10. und 12. Dezember“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane / „8. und 9. Mai 1946“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ („Frenemies (Mohn und Gedächtnis)“, 2022-23, Aluminium, Keramik, Zeichnungen, 267 x 117 x 110 cm, Achinoam Alon / „Eiertanz (eintausendjähriger)“, 2024, Seifenglycerin, Drucke antisemitischer Karikaturen, Maße variabel, Achinoam Alon / „Voyager/ an Ending (Ascent)“, 2022-23, Aluminium, Ampulle, lackiertes Motorradteil, Zeichnung, 73 x 45 x 50 cm, Achinoam Alon / „30. November 1945“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane / „10. und 12. Dezember“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane / „8. und 9. Mai 1946“, 2022, Kunstdruck auf Alu-Dibond, 200 x 135 cm, Leon Kahane), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ („Mao Zedong (banknote)“, 2017, Buntstift und Bleistift auf Papier, 83,8 x 86,4 cm, Keren Cytter / „Che Guevara (banknote)“, 2017, Buntstift und Bleistift auf Papier, 83,8 x 43,2 cm, Keren Cytter / „Golda Meir (banknote)“, 2017, Buntstift und Bleistift auf Papier, 83,8 x 43,2 cm, Keren Cytter), Kunstverein Nürnberg, 2024

Detailansicht / Detail view: „Asking for a Friend“ („Wir lehren sie gehn“, 2022-23, Aluminium, Keramik, Muschel, 75 x 135 x 120 cm, Achinoam Alon), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ („Eiertanz (eintausendjähriger)“, 2024, Seifenglycerin, Drucke antisemitischer Karikaturen, Maße variabel, Achinoam Alon), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („What Exceeds“, 2020, Video-Kurzfilm, 22 Min. u. 58 Sek., Aurélie Dubois), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“ (I. S. Kalter), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („#3 Bad Breath (The New York Times)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler*innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter / „#8 Bad Breath (Great Bargain)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler*innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter / „#6 Bad Breath (Bright Eyes)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler*innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter / „#2 Bad Breath (Bleeding In The Rain)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler:innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter / „#5 Bad Breath (Straightforward Jew)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler:innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („#1 Bad Breath (Live Him Alone)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler:innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter / „#7 Bad Breath (Made In Turkey)“, 2020-22, Bleistift und Graphit auf Papier im Künstler:innenrahmen, 80 x 60 x 4 cm, I. S. Kalter), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („re-foraging“, 2024, genähte Textilien, Liora Epstein / „Untitled from the Series Yaakov“, 2015, Buntstift auf Digitaldruck, 42 x 59,4 cm, Atalya Laufer / „Untitled from the Series Yaakov“, 2015, Buntstift auf Digitaldruck, Atalya Laufer / „Fedora“, 2019, glasierte Keramik, Suse Bauer), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („re-foraging“, 2024, genähte Textilien, Liora Epstein), Kunstverein Nürnberg, 2024

Detailansicht / Detail view: „Asking for a Friend“, („re-foraging“, 2024, genähte Textilien, Liora Epstein), Kunstverein Nürnberg, 2024

Installationsansicht / Installation view: „Asking for a Friend“, („Yaakov“, 2021, Aquarell auf Papier, Maße variabel, Atalya Laufer), Kunstverein Nürnberg, 2024

Asking for a Friend. The phrase hides the shame – shame of being exposed for one’s desires, for one’s true self. To conceal the personal, one conjures up a friend. The imaginary companion: a disguise, yet also a medium. With the title Asking for a Friend, artist Achinoam Alon transforms this imaginary friend into the medium of the group exhibition she curated at Kunstverein Nürnberg. In their multifaceted artistic works, the participating artists Achinoam Alon, Suse Bauer, Keren Cytter, Aurélie B. Dubois, Liora Epstein, Leon Kahane, I. S. Kalter and Atalya Laufer provide answers to what lurks behind the friend, what is being mediated and why this is necessary. Simultaneously, the imaginary friend embodies the concept of the ‘big Other’, as formulated by French psychoanalyst Jacques Lacan: a symbolic order that exists as an otherness to the self, yet defines what the self is and what it desires. Through the imagined friend, the self masks its flaws while revealing those of the other. Thus, within the sculptural, drawn, videographic, and installative portrayal of this supposed friend, personal traces of the artists’ own identities emerge: Biographical elements of predominantly Jewish artists intertwine with broader social narratives of German and Israeli history. These narratives traverse the architectural and artistic expressions reflecting their experiences of exclusion, confront antisemitic distortions of Jewishness, while also critically examining the sudden pertinent position as ‘Jewish artists’ or as allies – within contemporary art’s collective framework and alongside utopian aspirations for a future art-world increasingly shaped by the inclusive ethos of ‘we’ – particularly since documenta fifteen. “Asking for a friend” also serves as an ironic and somber commentary on the status of Jewish and Israeli artists following the Hamas massacres of October 7, 2023. The notion of the ‘friend’ takes on a guise of camouflage amidst the precariousness of Jewish identity. However, what awaits us in Asking for a Friend is not a retreat into the identitarian confines of ‘Jewish art’, but rather a confident foray into the non-identical. It is a journey where art continues to push boundaries, particularly in a post-October 7 landscape seeking to solidify its foundations. (…)

(Text: Jonathan Guggenberger, 2024)

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